سرمایه گذاری و بورس, مقالات

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه چیست؟

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه چیست

تحلیل تکنیکال قرن هاست که توسط معامله گران، تحلیلگران و سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد و به مقبولیت گسترده ای در بین قانون گذاران و جامعه دانشگاهی دست یافته است، به ویژه جنبه های مالی و رفتاری آن. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

اگر چه تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه از قوانین و اصول از پیش تعیین شده پیروی می کند، اما تفسیر نتایج عموما ذهنی است. این موضوع بدان معناست که اگر چه جنبه های خاصی مانند محاسبه شاخص ها از قوانین خاصی پیروی می کنند، تفسیر یافته ها اغلب بر اساس تکنیک هایی است که متناسب با سبک و رویکرد هر تحلیلگر است.

از این نظر، تحلیل تکنیکال شبیه به تحلیل بنیادی است که برای مثال قوانین خاصی برای محاسبه نسبت ها دارد، اما ذهنیت را در مرحله ارزیابی افزایش می دهد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یک رشته تجاری است که برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و شناسایی فرصت های معاملاتی با تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده از فعالیت های معاملاتی مانند حرکت قیمت و حجم استفاده می شود.

برخی از تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که فعالیت های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمت اوراق بهادار می تواند شاخص های ارزشمندی از حرکت قیمت آتی اوراق بهادار باشد.

تحلیلگر واقعی کیست؟

تحلیلگر واقعی کسی است که بتواند:

  • اصول و مغروضات تحلیل تکنیکال را توضیح دهد.
  • اصول تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را مقایسه کند.
  • انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال را توصیف و تفسیر کند.
  • کاربرد خطوط روند، حمایت و مقاومت را توضیح دهد.
  • الگوهای نمودار رایج را توضیح دهد.
  • اصول تحلیل بازار بین المللی را توضیح دهد.

درک تحلیل تکنیکال

درک تحلیل تکنیکال

بر خلاف تحلیل بنیادی که تلاش می کند ارزش اوراق بهادار را بر اساس نتایج تجاری مانند فروش و درآمد ارزیابی کند، تحلیل تکنیکال بر مطالعه قیمت و حجم تمرکز دارد.

ابزارهای تحلیل فنی برای بررسی روش هایی که عرضه و تقاضا برای یک اوراق بهادار بر تغییرات قیمت و حجم تأثیر می گذارد، استفاده می شود.

تجزیه و تحلیل تکنیکال اغلب برای تولید سیگنال های معاملاتی کوتاه مدت از ابزارهای مختلف نمودار استفاده می شود، اما می تواند به بهبود ارزیابی قدرت یا ضعف یک اوراق بهادار نسبت به بازار گسترده تر یا یکی از بخش های آن کمک کند.

این اطلاعات به تحلیلگران کمک می کند تا برآورد کلی ارزش معاملات خود را بهبود بخشند.

سه اصل تحلیل تکنیکال

سه اصل تحلیل تکنیکال

سه اصل تحلیل تکنیکال عبارتند از:

  • همه چیز در قیمت لحاظ می شود.
  • قیمت ها بر اساس روندها حرکت می کنند.
  • تاریخ دوباره تکرار می شود.

همه چیز در قیمت لحاظ می شود

شاید بتوان ادعا کرد جمله «همه چیز در قیمت لحاظ شده است» پایه و اساس تحلیل تکنیکال است. تا زمانی که به درک درستی از این جمله نرسیده باشیم شاید پیشروی در یادگیری فن تکنیکال کار بیهوده ای باشد.

یک تحلیل گر تکنیکال در ابتدا به این باور رسیده ات که هرچیزی که بتواند در قیمت تأثیر گذار باشد اعم از فاکتورهای سیاسی، فاندامنتالی، جغرافیایی و سایر فاکتورها در قیمت یک سهم لحاظ شده است.

پس از درک و پذیرش جملۀ فوق به عنوان مقدمه تحلیل تکنیکال به این نتیجه می رسیم که تحلیل قیمت ها تمام آن چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

برای ثبات عدم صحت این ادعای مغرورانه، زمان زیادی صرف شده و نتیجه ای حاصل نشده است. همۀ تحلیل گران تکنیکال (تکنسین ها) بر این باورند که تغییرات قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست.

چنانچه تقاضا بیش ازعرضه باشد آنگاه قیمت صعود خواهد کرد و اگر عرضه بر تقاضا پیشی گیرد قیمت کاهش خواهد یافت. این تغییرات اساس تمام پیش بینی های اقتصادی و بنیادی می باشد.

برداشت تکنسین ها از این اصل به این صورت است که اگر قیمت به هر دلیلی بالا رفت پس باید تقاضا بر عرضه غلبه کرده و علل فاندامنتالی تأثیر خود را گذاشته باشد و چنانچه قیمت سقوط کرد دلایل فاندامنتالی و بنیادی بی اثر شده اند.

قیمت ها بر اساس روندها حرکت می کنند

ضروری است که این مفهوم را بپذیریم که قیمت ها بر اساس روندها حرکت می کنند. در اینجا نیز تا زمانی که به باور این اصل نرسیده باشیم مطالعه ی صفحات آتی این کتاب کار بی فایده ای است.

هدف از ترسیم نمودار قیمت، شناسایی روند و پیش بینی جهت حرکت این روند است، پیش از آن که قیمت های آتی، روند آینده را مشخص می کنند.

در حقیقت تعداد زیادی از تحلیلگران بر این باورند که ماهیت روند ها یکسان است و همواره کافی است که روند فعلی را ارزیابی کنیم.

نظریۀ ثابت شده ای نیز وجود دارد که می گوید قیمت ها بر اساس روندها حرکت می کنند و یا به عبارت دیگر قیمت ها دوست دارند که روند فعلی خود را حفظ کنند.، به جای آن که تغییر جهت بدهند.

این قانون به نوعی بیان دیگری از قانون اول نیوتن دربارۀ حرکت است. شاید بتوان آن را اینگونه نیز مطرح کرد که قیمت ها به روند فعلی خود ادامه می دهند تا زمانی که عوامل بازدارندۀ حرکت آن ها را متوقف کند.

تاریخ دوباره تکرار می شود

این موضوع در واقع روان شناسی بازار را نشان می دهد که تحلیلگران با گذشت زمان در بورس و بازارهای سرمایه واکنش های متفاوتی را نسبت به نوسانات قیمت سهام نشان می دهند.

با توجه به این موضوع احساسات معامله گران است که نشان می دهد تاریخ در حال تکرار است و نوسانات سهام و اوراق بهادار تکرار می شود.

تحلیل تکنیکال چگونه استفاده می شود؟

تحلیل تکنیکال چگونه استفاده می شود؟

تحلیل تکنیکال تلاش می کند تا تقریبا حرکت قیمت هر چیزی که قابل معامله باشد و عموماً تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار می گیرد از جمله، سهام، اوراق بهادار و ارزهای دیجیتال را پیش بینی کند.

در سراسر این صنعت، صدها الگو و سیگنال وجود دارد که توسط محققان برای حمایت از معاملات تحلیل تکنیکال توسعه داده شده است.

تحلیل گران تکنیکال همچنین انواع متعددی از سیستم های معاملاتی را توسعه داده اند تا به آن ها در پیش بینی و معامله براساس حرکات قیمت به آن ها کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید