سرمایه گذاری و بورس, مقالات

روش وایکوف در دنیای تحلیل تکنیکال

ریچارد وایکوف

تحلیل تکنیکال یکی از روش های به دست آوردن قیمت می باشد که می تواند کاربرد های خیلی زیادی در موقعیت های مختلف داشته باشد. برای استفاده از تحلیل تکنیکال، فرمول ها و روش های زیادی وجود دارد.

روش وایکوف در تحلیل تکنیکال، یکی از مهم ترین روش های دریافت اطلاعات قیمت است. کتاب تحلیل تکنیکال به روش وایکوف می تواند قدرت فوق العاده ای را به تریدر ها و فعالان بورس یا ارز های دیجیتال ارائه کند.

دقیقا نمی توان مشخص کرد که درصد درستی این روش در چه حدی قرار دارد. ولی جالب است بدانید که معمولا نتایج خوبی از این روش به دست می آید.

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

تحلیل تکنیکال و روش وایکوف

بیایید در ابتدا نگاهی به تعریف انواع روش های تحلیل بیندازیم تا درک درستی از این روش ها و سیستم ها داشته باشیم. برای به دست آوردن قیمت یک بازار، دو روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال وجود دارد.

شاید وایکوف یکی از اولین افرادی باشد که از تحلیل تکنیکال استفاده کرده است. ولی، جدا از تحلیل تکنیکال ما مبحث مهمی با نام تحلیل فاندامنتال یا بنیادی هم داریم. این تحلیل یا روش بررسی، با هدف پیدا کردن هویت واقعی یک دارایی صورت می گیرد.

در هر بازار ارزی یا بورسی، این هویت می تواند متغیر باشد. یک سری از هویت ها به عنوان سهام شرکت ارائه شده و یک سری از هویت ها هم به عنوان ارز دیجیتال. در واقع تحلیل فاندامنتال بر این قضیه حرکت می کند که قیمت هیچگاه واقعی نبوده و همواره در حال تغییر می باشد.

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی که اثر بخشی بیشتری دارد، به روشی گفته می شود که با استفاده از تکنیک های مختلف، شما بتوانید قیمت را پیش بینی کنید.

روش تکنیکال شاید یکی از قدیمی ترین روش های موجود برای به دست آوردن قیمت آینده یک محصول باشد. فرق تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در منابع اولیه است.

در تحلیل تکنیکال ما فقط بر روی نمودار ها و ستون های تخصصی تمرکز داریم. ولی، در تحلیل های فاندامنتال ما تاثیرات عوامل بیرونی را نیز بررسی خواهیم کرد.

معرفی و بررسی کتاب تحلیل تکنیکال به روش وایکوف

کتاب تحلیل تکنیکال به روش وایکوف

روش وایکوف در تحلیل تکنیکال برای اولین بار  در دهه 30 میلادی آمریکا یعنی حدود 90 سال قبل توسط ریچارد وایکوف معرفی شد. این روش یک سری اصول استراتژیک را تعریف می کند که توسط سرمایه گذاران مورد استفاده قرار می گیرد.

ریچارد وایکوف مقدار زمان قابل توجهی را صرف جا انداختن و رایج کردن روش خود کرد. او حتی جلسات آموزشی برای یاد دادن نحوه استفاده از روش وایکوف را ارائه داد. بسیاری از افراد روش وایکوف را به عنوان تحلیل تکنیکال مدرن هم می شناسند. روش وایکوف در تحلیل تکنیکال به سریع تر شدن پیشبینی و بررسی قیمت کمک می کند.

کتاب تحلیل تکنیکال با روش وایکوف، یکی از کتاب های ایرانی در این زمینه است. این کتاب توسط مسعود قربانی به تحریر در آمده و می تواند فوق العاده موثر باشد. در مقدمه این کتاب به خوبی ذکر شده که هدف کتاب چیست.

در ابتدا ما به دنبال معنا و مفهومٌ تحلیل تکنیکال می پردازیم. اصلا تحلیل تکنیکال چه معنی دارد؟ یک علم است و یا یک سری روش های خاص برای به دست آوردن قیمت؟ چرا ما باید از تحلیل های تکنیکال استفاده کنیم؟ اصلی ترین فرق تکنیکال و فاندامنتال چیست؟

این کتاب با ارزش برای اولین بار در سال 1400 چاپ شد و هم اکنون محبوبیت بالایی در میان تریدرها به دست آورده است.

با رایج شدن استفاده از ارز های دیجیتال، روش وایکوف در تحلیل تکنیکال هم محبوب شده است. شما می توانید این کتاب را از فروشگاه اینترنتی رهبران کتاب خریداری کنید.

پول هوشمند از نظر وایکوف

پول هوشمند از نظر وایکوف

این ایده به عنوان یک هویت خیالی برای بازار های مالی شناخته شده است. مفهوم اصلی پول هوشمند از نظر وایکوف، اداره شدن بازار های مالی توسط یک شخص خاص است.

او به دانشجویان و سرمایه گذاران می گفت: فرض کنید دنیای بازار های مالی توسط یک فرد یا یک قدرت اداره می شود. آن قدرت اسمش پول هوشمند است. با ارائه این روش، تحلیل بازار های مالی خیلی راحت تر و سریع تر صورت می گرفت.

در واقع پول هوشمند بیانگر نهنگ ها و سرمایه گذاران قوی می باشد. آنهایی که مقدار زیادی پول را وارد یک بازار می کنند و می توانند سرنوشت بازار را کاملا عوض کنند.

بازیگر های اصلی بازار یعنی همان نهنگ ها، در دنیای امروزه به عنوان پول هوشمند شناخته شده اند. مسلما همچین فردی که نقش حیاتی برای بازار دارد، یک سهام یا ارز را در قیمت پایین خریده و در قیمت بالا می فروشد.

سرمایه گذاران کوچک عجول بوده و می توانند سریع ضرر کنند. ولی، رفتار یک پول هوشمند دقیقا بر خلاف سرمایه گذار های خرد و معمولی می باشد.

طبق پیشبینی های خود وایکوف، پول هوشمند از استراتژی های خاصی استفاده می کند. هنگامی که شما این استراتژی را یاد بگیرید، همراه با پول هوشمند معامله را ثبت می کنید. در نتیجه ضرر شما از بین خواهد رفت.

قوانین اصلی روش وایکوف

قوانین وایکف

روش وایکوف در تحلیل تکنیکال، دارای سه اصل مهم است که این اصول به وضعیت بازار کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

اولین قانون مهم که همه ما حداقل یک بار نام آن را شنیده ایم، قانون عرضه و تقاضا است. این اصل با نام اصل اعتدال هم شناخته می شود. در واقع قانون عرضه و تقاضا به اعتدال میان عرضه و تقاضا اشاره می کند.

  • هنگامی که میزان تقاضا برای یک محصول یا یک سهام بیشتر از عرضه باشد، قیمت بیشتر می شود.
  • هنگامی که میزان تقاضا برای یک محصول یا یک سهام کمتر از عرضه باشد، قیمت هم کمتر می شود.
  • هنگامی که میزان تقاضا برای یک محصول یا یک سهام با میزان عرضه برابر باشد، قیمت ثابت می ماند.

این اصول به تریدر ها و فعالان بازار های بورس و ارز های دیجیتال کمک بسیار زیادی خواهد کرد. دومین اصل، علت و معلول است. علت و معلول به دلایل و شواهد اشاره دارد.

این اصل به ما ثابت می کند که هیچ چیزی در زمینه تغییر قیمت اتفاقی نبوده و حتما عمدی در کار است. سومین قانون، اقدام در مقابل نتیجه می باشد. در سومین و آخرین قانون وایکوف ما به این نتیجه میرسیم که تغییر در قیمت یک دارایی، حاصل یک اقدام خاص است.

 

دیدگاهتان را بنویسید