تکنولوژی, مقالات

متاورس و زندگی دیجیتال

متاورس

در سال ۱۹۹۵ اینترنت متولد و به دنیای انسان ها وارد شد. اینترنت، قابلیت های و امکانات بی نظیری به همراه داشت که ان ها با خود به دنیای انسان ها وارد کرد.

به عنوان مثال امروزه بزرگترین شرکت های دنیا مثل گوگل، آمازون و … در اینترنت فعالیت می کنند در صورتی که قبل از تولد این شبکه جهانی، هیچ خبری از ان ها نبود.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان دنیا بر این باورند که اینترنت در حال سپری کردن سال های پایانی عمر خود می باشد و به زودی متاورس جایگزین آن می شود. اگر قصد آشنا شدن با پدیده متاورس، تفاوت های آن با اینترنت و …. را دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

متاورس چیست ؟

متاورس چیست

همانطور که میدانید اینترنت در واقع یک شبکه جهانی بسیار گسترده و وسیع می باشد که تمام انسان های زمین از طریق آن به یکدیگر متصل می شوند و می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اما شبکه جهانی اینترنت تنها در دو بعد حضور دارد و تفاوت اصلی آن با متاورس در این موضوع می باشد. زیرا متاورس یک شبکه جهانی سه بعدی می باشد.

متاورس در واقع همانند اینترنت به دنبال اتصال تمام دنیا به یک دیگر می باشد، با این تفاوت که متاورس برخلاف اینترنت در سه بعد فعالیت می کند.

اگر روزهای ابتدایی تولد اینترنت را به یاد داشته باشید، بسیاری از افراد جامعه بر این باور بودند که اتصال تمام دنیا آن هم توسط یک شبکه جهانی به اسم اینترنت غیر ممکن می باشد.

اما بعد از گذشت تنها چند سال مشاهده می کنیم که تمام بخش های زندگی بشر را این شبکه جهانی خواهد گرفت. به طوری که امروزه در مراکز علمی، تحقیقاتی، نظامی، درمانی، آموزشی و … از اینترنت برای انجام کار های مختلف خود استفاده می کنند.

به همین دلیل امروزه بسیاری از کارشناسان موجود در این زمینه اعتقاد دارند که متاورس نیز مانند اینترنت یک روند صعودی و بسیار فراگیر را طی می کند و به سرعت در بین تمام مردم دنیا رایج می شود.

به شبکه مجازی سه بعدی سلام کنید!

بازی محبوب و معروف فورت نایت یکی از پیشگامان موجود در عرصه متاورس می باشد. این بازی در سال های اولیه عرضه خود تنها یک بازی تیراندازی معمولی بود اما امروزه از تکنولوژی های خاصی در آن استفاده می شود که آن را از یک بازی معمولی فراتر می برد.

به عنوان مثال در حال حاضر کنسرت هایی در بازی فورت نایت وجود دارد که شما با وارد شدن به آن ها می توانید میلیون ها نفر که در حال انجام این بازی می باشند را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. به علاوه کنسرت های موجود در این بازی نیز تخیلی و غیر واقعی نبوده و توسط خوانندگان و نوازندگان واقعی اجرا می شود.

حالا فکر کنید که این شبکه مجازی سه بعدی را به دنیای واقعی وصل کنند. این اتفاق باعث می شود که شما در دنیای واقعی نیز بتوانید در مکان های مختلفی مثل همین کنسرت حضور پیدا کنید و نیاز به جا به جایی و … نداشته باشید.

به عنوان مثال شما می توانید همانطور که در خانه خود نشستید، به همراه دوستان خود به کنسرت های مختلف بروید، خرید کنید، کار های روزانه خود را انجام دهید و به سایر امور خود رسیدگی کنید.

به این نکته دقت کنید که متاورس به شما کمک می کند تا تمام اتفاقات فوق را در یک شبکه جهانی سه بعدی انجام دهید.

جایگاه فعلی متاورس

جایگاه فعلی متاورس

امروزه بسیاری از کمپانی ها و افراد مشهور دنیا با متاورس آشنا هستند و در راستای آن نیز قدم های بسیار بزرگی برداشته اند. در نتیجه سازندگان بازی فورت نایت تنها افرادی هستند که به سمت استفاده از این تکنولوژی گام برداشته اند.

مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک یکی از مشهور ترین افراد جهان در زمینه دنیای دیجیتال می باشد که به عرصه متاورس وارد شد. مارک زاکربرگ حتی یک شرکت با نام متا نیز راه اندازی کرده است که این شرکت در زمینه متاورس و امور مربوط به آن فعالیت می کند. در واقع هدف ایشان از ساخت این شرکت، تبدیل فیس بوک به یک دنیای مجازی سه بعدی مشابه با بازی Sims می باشد.

با تبدیل شدن فیس بوک به نسخه مَد نظر ایشان شما می توانید وارد دنیای فیس بوک شوید، در آن با افراد مختلف رابطه داشته باشید.

همچنین کار های متفاوت و مختلفی انجام دهید در صورتی که روی صندلی خود در خانه نشستید. علاوه بر موارد فوق کمپانی ها، افراد و شرکتهای بسیار بزرگ دیگری نیز به دنبال وارد شدن به عرصه متاورس می باشند.

اما ورود به یک دنیای سه بعدی این چنینی نیاز به یک سری پیش زمینه خاص و منحصر به فرد دارد. در ادامه به بررسی پیش نیاز های متاورس می پردازیم.

پروژه متاورس چه زمانی عملی می شود ؟

پروژه متاورس

پیاده سازی چنین پروژه عظیم، نوین و خلاقانه ای بی شک نیاز به یک سری عوامل گوناگون و مختلف دارد. در اولین مرحله باید تقاضای جهانی نسبت به داشتن متاورس به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

سپس باید نرم افزار ها و سخت افزار های مربوط به این دنیا مجازی و سه بعدی نیز به وجود آید. در حال حاضر تقاضا بشریت برای دست یابی به چنین امکاناتی به شدت افزایش پیدا کرده است و بسیاری از افراد دنیا از این تکنولوژی استقبال می کنند.

امروزه انسان های بسیار زیادی هستند که دوست دارند جلوی کامپیوتر خود بنشینند و با تمام آشنایان، دوستان و … خود ارتباط برقرار کنند. سبک زندگی که متاورس وارد دنیایی انسان می کند، یک شیوه زندگی بسیار محبوب در بین انسان های امروزی می باشد.

تقاضا برای عملی شدن پروژه اینترنت سه بعدی

لازم به ذکر است که جوانان، بیشترین تاثیر بر روی عملی شدن پروژه متاورس خواهند گذاشت. به عنوان مثال در حال حاضر تعداد بازدید کنندگان از فینال مهم ترین تورنمنت های ورزشی، بازدیدکنندگان کمتری نسبت به فینال بازی های کامپیوتری و مجازی دارند.

این اتفاق نشان دهنده استقبال بی نظیر قشر جوان جامعه از دنیای مجازی و اتفاقات موجود در آن می باشد. در نتیجه اگر قرار باشد که دنیای مجازی دو بعدی این افراد تبدیل به یک دنیایی سه بعدی و بسیار نزدیک به واقعیت شود، متاورس با استقبال بی نظیر و طرفداران بسیار زیادی رو به رو خواهد شد.

در انتها به این نتیجه می رسیم که یکی از شروط به وجود آمدن شبکه جهانی متوس یا همان تقاضا، به میزان قابل توجهی وجود دارد و هر روز بیشتر می شود.

نرم افزار های مورد نیاز متاورس

نرم افزارهای مورد نیاز متاورس

اینترنت یا شبکه جهانی حال حاضر دنیا بر اساس برنامه نویسی استوار است و بر پایه آن فعالیت می کند. اما اینترنت سه بعدی یا همان متاورس، نیاز به یک تکنولوژی فراتر از اینترنت امروزی دارد.

متاورس به کمک موتور های مخصوص به خود فعالیت می کند. یکی از مهم ترین و مشهور ترین موتور های این زمینه،‌ UNREAL ENGINE می باشد. این موتور توسط شرکت سازنده بازی فورت نایت یعنی همان شرکت EPIC GAME ساخته شده است.

معنی واژه UNREAL ENGINE در ادبیات فارسی به معنای موتور غیر واقعی می باشد. امروزه در کنار دنیای بازی های رایانه ای، از موتور UNREAL ENGINE در زمینه های بسیار گسترده دیگری مثل فیلم سازی و … نیز استفاده می شود.

با توجه به سرمایه گذاری های بسیار گسترده و چشمگیری انجام گرفته در زمینه ساخت موتور های غیر واقعی مربوط به متاورس، پیش بینی می شود جامعه انسان ها به زودی با پدیده متاورس رو به رو شده و به آن وارد شوند.

در کنار موتور UNREAL ENGINE، موتور های مربوط به متاورس دیگری نیز در دنیا وجود دارند. UNITY یکی دیگر از موتور های مربوط به متاورس می باشد که توسط مارک زاکربرگ ساخته شده است.

در حال حاضر حاضر موتور های غیر واقعی UNREAL ENGINE و UNITY در لیست برترین موتور های غیر واقعی مربوط به دنیای متاورس قرار دارند و یک سر و گردن از سایر رقبا بالاتر می باشند.

تاثیر متاورس بر روی اینترنت امروزی

تأثیر بر روی اینترنت

با اجرایی شده پدیده متاورس و به وجود آمدن یک شبکه جهانی سه بعدی، نیاز بشر به اینترنت که یک شبکه جهانی دو بعدی می باشد از بین می رود.

در نتیجه دیگر نیاز به استفاده از سایت هایی مثل گوگل و … وجود ندارد. زیرا شما در دنیای سه بعدی ویژه ای حضور دارید که می توانید تمام سوال های خود را در آن جا جست و جو کرده و به پاسخ تمام آن ها دست پیدا کنید.

به علاوه نیاز بشر به وسیله هایی مثل کیبورد و … نیز از بین می رود زیرا در دنیای متاورس شما بدون نیاز به تجهیزات این چنینی می توانید به تمام اطلاعات، سوال ها و نیاز های خود دست پیدا کنید.

در دنیای متاورس تمام چیز های که مشاهده می کنید حتی جامعه ای که در آن زندگی می کنید مجازی می باشد و تنها مسئله واقعی موجود در دنیا متاورس، اطلاعات دریافتی شما می باشد.

به عنوان مثال شما بدون نیاز به سفر هوایی و … و تنها با کمک کامپیوتر خود می توانید به شهر پاریس سفر کنید و از برج ایفل با تمام جزئیات آن بازدید نمایید و بعد چند دقیقه به یک کشور یا شهر دیگر نیز سفر کنید.

سخت افزار مورد نیاز متاورس

سخت افزار آخرین پیش نیاز برای به وجود آمدن دنیای سه بعدی متاورس می باشد. در حال حاضر صنعت گیم، جز صنایع پیشگام در این عرصه می باشد که به موفقیت های قابل توجهی نیز دست پیدا کرده است.

به عنوان مثال امروزه شرکت های بسیار زیادی وارد عرصه تولید عینک های واقعی مجازی ( virtual reality headset  ) شدند و روز به روز در این زمینه پیشرفت می کنند.

شرکت های بسیار بزرگی مثل مایکروسافت، سونی و … در این زمینه فعالیت می کنند. این شرکت ها بسیار جدی به دنبال پیشرفت در این عرصه می باشند.

بسیاری از کارشناسان دنیا از Virtual reality headset   و …  به عنوان گام ابتدایی در زمینه عملی شدن پروژه متاورس یاد می کنند و پیش نیاز های سخت افزاری مرتبط با‌ آن یاد می کنند.

امروزه شرکت های بزرگی مثل اپل، فیس بوک و … در زمینه ساخت عینک های هوشمند فعالیت می کنند و می خواهند به کمک آن ها به یک دنیای مجازی سه بعدی وارد شوند.

با ساخته شدن این عینک ها و ورود آن ها به بازار کالا های دیجیتال، شما با کمک یک عینک ساده می توانید به یک دنیایی سه بعدی بسیار مدرن وارد شوید.

پیش بینی های امروزی نشان میدهند که تا حدود سال ۲۰۲۵ میلادی، پدیده متاورس در دنیای انسان های حضور پیدا می کند. و شما می توانید رد پای آن را در زندگی خود مشاهده فرمایید.

موانع موجود در راه عملی شدن پروژه متاورس

موانع موجود در راه عملی شدن پروژه

همانطور که می دانید متاورس یک شبکه اینترنت جهانی سه بعدی می باشد. این شبکه می تواند انسان ها را به دنیای جدید وارد کند و قابلیت های ویژه ای به آن ها اهدا کند.

بی شک متاورس با حضور خود و به مرور زمان اینترنت دو بعدی فعلی دنیا را کنار میزند و آن را به دست فراموشی می سپارد. افرادی هستند که با این میزان پیشرفت انسان ها مخالف هستند و آن را خطری جدی برای خود می دانند.

شرکت های بسیار بزرگی نیز در اینترنت فعالیت می کنند که متاورس را یک تهدید برای بیزینس و درآمد خود تلقی می کنند. با این وجود برای عملی شدن این پروژه عظیم جهانی، مانع تراشی می کنند.

در انتها به این نکته توجه داشته باشید که متاورس نیز دارای مزیت های و معایب مخصوص به خود می باشد که به زودی انسان ها با آن روبرو می شوند.

در نتیجه بهتر است قبل از مواجه شدن با آن، اطلاعات مناسبی در زمینه متاورس کسب کنیم. خود را برای رو به رو شدن و استفاده از آن آماده کنیم.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با متاورس و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به کتاب متاورس و انقلاب ان اف تی مراجعه فرمایید.

این کتاب دارای اطلاعات و توضیحات بسیار جامع و گسترده ای در زمینه متاورس می باشد. این اطلاعات در آینده برای شما بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید