بازاریابی, مقالات

ست گودین و علم بازاریابی

ست گودین

ست گودین در تاریخ 10 جولای 1960 در مونت ورنون نیویورک متولد شد. او دیپلم دبیرستان خود را از دبیرستان ویلیامزویل شرقی در سال 1978 گرفت. در دانشگاه تافتز (Tufts University ) در رشته علوم کامپیوتر و فلسفه فارغ التحصیل شد. وی مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است.

گودین در کمپ اروهون (Arowhon) مربی قایقرانی بود. در سال 1983 تا 1986 در شرکت Spinnaker Software (اسپیناکر سافت ور) کار می کرد. پس از ترک این شرکت گودین از 20000 دلار پس انداز خود استفاده کرد و شرکت تجاری ست گودین پروداکشن رو تأسیس کرد.

در همین شرکت بود که گودین با مارک هرست (Mark Hurst) آشنا شد و شرکت Yoyodyne که مربوط به حوزه تبلیغات اینترنتی بود رو تأسیس کردند. بعد از چند سال گودین شرکت ست گودین پروداکشن را به کارمندانش فروخت و بر روی شرکت Yoyodyne تمرکز کرد.

دیدگاه ها

دیدگاه های ست گادین

دیدگاه گودین در رابطه با پایان مجموعه تبلیغات تلویزیونی اینه که بازاریابان دیگه قدرت اینو ندارن که هر زمان بخوان توجه هر کسی رو جلب کنن.

او معتقده در بازاری که مصرف کننده ها قدرت بیشتری دارن فروشنده ها باید احترام بیشتری از خودشون نشون بدن. این موضوع به این معنیه که فروشندگان باید بدون فریب عمل کنن و به وعده ای که به مصرف کننده میدن عمل کنن.

در نهایت گودین مدعیه که تنها راه برای دریافت یک ایده اینه که اون ایده به طوری قابل توجه باشه که در بازار سروصدا بپا کنه. او یک محصول پرفروش و قابل توجه رو گاو بنفش می نامد.

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی رو گودین به عنوان وقفه در بازاریابی میدونه که مشتری رو به قطع همکاری با فروشنده وادار میکنه.

سرمایه گذاری های تجاری

سرمایه گذاری های تجاری

در سال 1995 گودین شرکت تبلیغاتی yoyodyne رو تأسیس کرد که از مسابقات بازی های آنلاین برای بازاریابی استفاده می کرد. او در سال 1998 yoyodyne را به یاهو فروخت و معاون بازاریابی مستقیم یاهو شد، سمتی که تا سال 2000 پابرجا بود.

در سال 2006 گودین شبکه اجتماعی اسکیدو (Squidoo) رو راه اندازی کرد. یک شبکه اجتماعی که به کاربران اجازه می داد برای موضوعات مورد علاقه خود صفحاتی ایجاد کنن.

این سایت 5% سود خود رو به خیریه اهدا کرد. گودین و سایت اسکیدو در CNN و واشنگتن پست معرفی شدند. در جولای 2008 اسکیدو یکی از 500 سایت پربازدید جهان بود.

نوشته ها

کتاب قبایل-ست گادین

از سال 2014 ست گودین 17 کتاب نوشته است ? که کتاب قبایل پرفروش ترین آنها بوده است. کتاب گاو بنفش در طی دوسال اول انتشارش بیش از 150000 نسخه چاپی فروخت.

از دیگر کتاب های نوشته شده می توان به فریب ایکاروس، مهره حیاتی،شیب و کتاب این است بازاریابی اشاره کرد.

پروژه های دیگر

ست گودین در تابستان سال 2004 ایده ساخت یک وب سایت به نام ChangeThis را عملی کرد، در این وب سایت ایده هایی در قالب یک فایل قرار می گرفت.

گودین برای ساخت این وب سایت پنج کارآموز به نام های آمیت گوپتا (Amit Gupta)، کاترین هیکی (Catherine Hickey)، نوح وایس (Noah Weiss)، فیبی اسپیریتو (Phoebe Espiritu) و میشل سریوونگتونگ (Michelle Sriwongtong) استخدام کرد. این وب سایت در 14 آگوست 2004 فعال شد.

برنامه شش ماهه جایگزین MBA

در دسامبر 2008 ست گودین در یک پست وبلاگ اعلام کرد که یک برنامه شش ماهه جایگزین MBA در دفتر خود در نیویورک ارائه خواهد کرد. 48000 نفر به این پست نگاه کردن و 340 نفر درخواست دادن. او 27 متقاضی رو به دفتر خود برای مصاحبه دعوت کرد.

آن ها 2 ساعت رو صرف مصاحبه با یکدیگر کردن و بعد از اختلاط ، آن ها و گودین با هم اسامی نامزدهای مورد علاقه خود رو یادداشت کردند. سه هفته بعد، 9 نفر برگزیده شدند و در دفتر گودین حاضر شدن. این گروه در جولای 2009 فارغ التحصیل شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید