سرمایه گذاری و بورس, مقالات

ویلیام دلبرت گان و زندگی اسرار آمیز افسانه تجارت

ویلیام دلبرت گان

ویلیام دلبرت گان شاید مرموزترین معامله گران تاریخ باشد. روش های علمی گان که به دلیل استفاده از هندسه، طالع بینی و ریاضیات باستانی برای پیش بینی وقایع بازار های مالی و رویدادهای تاریخی شناخته می شود، هنوز هم پس از مرگ وی در سال 1955 میلادی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاگردان ویلیام دلبرت گان مدعی هستند که او از موفق ترین معامله گران سهام و کالا بوده است. در حالی که منتقدان وی بر این باورند هیچ مدرک شخصی وجود ندارد که دلبرت گان از طریق حدس و گمان ثروت بزرگی به دست آورده باشد. سوال اینجاست که آیا ویلیام دلبرت گان یک معامله گر بزرگ بود یا صرفا یک متخصص آموزشی بود که از فروش کتاب و برگزاری سمینارها سود می برد؟

زندگی نامه ویلیام دلبرت گان

زندگی نامه ویلیام دلبرت گان

ویلیام دلبرت گان در سال 1978 میلادی در لوفکین تگزاس به دنیا آمد. او اولین فرزند یک خانواده فقیر بود که به کشاورزی پنبه مشغول بودند. او نتوانست از دبیرستان فارغ التحصیل شود چراکه پدر و مادر گان برای کار در مزرعه پنبه به او نیاز داشتند. تحصیلات وی از طریق کتاب مقدس شکل گرفت و برای یاد گرفتن خواندن و نوشتن از آن کتاب استفاده می کرد. در آن کتاب بود که از تجارت کالا مطلع شد. گان کار خود را از یک شرکت در Texarkana ( تکسارکانا یکی از شهر های تگزاس) شروع کرد.

زندگی در نیویورک

در سال 1903 میلادی، یک سال پس از شروع تجارت در بازارهای سهام و کالا، گان به شهر نیویورک رفت تا در یک شرکت کارگزاری وال استریت مشغول به کار شود. او خیلی زود شرکت کارگزاری خود را با نام W.D. Gann & Company افتتاح کرد. گان استراتژی سرمایه گذاری خود را به عنوان یک کارگزار توسعه داد زیرا اشتباهات مشتریان خود را مشاهده کرد و از آن ها درس گرفت.

روزنامه ها و کتاب ها

در سال 1919 میلادی، گان شروع به انتشار نامه ای در بازار به نام « خبرنامه  عرضه و تقاضا » کرد که شامل سهام، کالاها و پیش بینی سالانه بود. ویلیام دلبرت گان در طول زندگی خود کتاب های زیادی نوشته است. بخشی از آن شامل کتاب 45 سال در وال استریت می باشد. او در اواخر دوران حرفه ای خود، یک دوره آموزشی در رابطه با بازار سهام را به دانشجویان خصوصی خود به مبلغ 5000 دلار فروخت.

چرخه زمانی دلبرت گان

چرخه زمانی دلبرت گان

گان غالبا از کتاب مقدس اینگونه نقل می کرد:

آنچه بوده است آنچه خواهد بود، آنچه انجام می شود همان خواهد بود و هیچ چیز جدیدی زیر نور خورشید وجود ندارد. من معتقدم هر چیزی که در بازارهای مالی اتفاق می افتد دارای مرجع تاریخی است، درواقع همه چیز قبلا اتفاق افتاده است و در نهایت خودش را تکرار می کند.

او هندسه و طالع بینی باستانی را طالعه کرد تا بررسی کند که چگونه وقایع بازار و اعداد خاص در چرخه های زمانی تکرار می شود. وی در این چرخه ها اظهار داشت:

برای موفقیت در بازارهای مالی باید به سوابق گذشته یک سهام توجه کنید زیرا روند بازار در آینده تکرار می شود. اگر اطلاعات و داده های گذشته در اختیار من باشد، با مطالعه ی آن می توانم بگویم که چه موقع یک رویداد خاص در آینده رخ می دهد.

چرخه زمانی 60 ساله

ویلیام دلبرت گان تعدادی از چرخه زمانی را شناسایی کرده که به نظر او چرخه زمانی 60 ساله را می توان مهمترین آن ها دانست. او اظهار دارد که چرخه 60 سال بزرگترین و مهمترین چرخه های زمانی می باشد. چراکه اتفاقات خاص را هر 60 سال یک بار تکرار می کند. ویلیام دلبرت گان توانست در سال 1928 سعود بازار سهام را پیش بینی کند و بازار سهام در تاریخ 3 سپتامبر 1929 صعودی شد و سپس در تاریخ 24 اکتبر 1929 بازار سهام سقوط کرد.

چرخه زمانی 90 ساله

چرخه زمانی 90 ساله

گان همچنین بر چرخه زمانی 90 ساله تأکید زیادی داشت، چراکه در تاریخ 1929 میلادی بحران مالی اتفاق افتاد و جهان را دربر گرفت. با توجه به این موضوع حامیان ویلیام دلبرت گان یک بحران مالی که درسال 2019 رخ خواهد داد را پیش بینی کرده بودند. به نظر می رسد که این بار هم او در پیش بینی موفق عمل کرده و با شیوع بیماری کرونا یک بحران مالی جهانی رخ داده است.

برخی از ایده های ویلیام دلبرت گان در غالب یک نرم افزار امروزه مورد استفاده تحلیل گران قرار می گیرد. یکی از نرم افزار ها گن زیلا و دیگری نرم افزار گن آنالیز نام دارد.

مرگ ویلیام دلبرت گان

ویلیام دلبرت گان در سال 1955 میلادی دچار حمله قلبی شد. پزشکان با معاینه متوجه شدن که او دچار سرطان معده شده است. ویلیام دلبرت گان در بیمارستانی در بروکلین پس از تحمل بیماری در سن 77 سالگی درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید